BNP Paribas Fortis CSR Innovatie
01.10.2024

Leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens wordt verlengd

De leerstoel ‘BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens’ gehuisvest binnen de Universiteit Antwerpen wordt opnieuw verlengd met twee jaar. Al 14 jaar is deze leerstoel een katalysator voor innovatie door de vinger aan de pols te houden van één van de belangrijkste economische sectoren van het land. De leerstoel identificeert niet alleen de uitdagingen van het maritieme ecosysteem, maar brengt ook de belangrijkste actoren binnen de nationale/internationale havengemeenschap samen om te zoeken naar creatieve oplossingen voor de lokale en wereldwijde uitdagingen van de haven van morgen.

De leerstoel is ondertussen uitgegroeid tot een referentie en het lag voor de hand om de samenwerking met twee jaar te verlengen tot 30 september 2026.

Creëren van een duurzaam maritiem ecosysteem

Binnen de leerstoel verfijnen de promotoren de uitstekende academische kennis over het maritieme ecosysteem. Ze vertalen nieuwe wetenschappelijke inzichten en vaardigheden naar het werkveld.

De BNP Paribas Fortis leerstoel onderzoekt de transformatie van de transportsector van bilaterale partnersamenwerking naar een robuust maritiem ecosysteem. Door innovatieve technologieën zoals gedeelde platforms, AI, AR en ML te benutten, zoekt dit krachtige ecosysteem naar gezamenlijke kansen voor de maritieme en havensector. De overgang naar een vertrouwd co-innovatiepartnerschap bevordert dynamische groei. End-to-end digitalisering is een cruciaal pad voor belanghebbenden binnen het maritieme ecosysteem om de veerkracht te vergroten. Dialoog is daarvoor essentieel. Er is kennisuitwisseling nodig, een dieper begrip van de behoeften van de havengemeenschap en de adoptie van wederzijds voordelige initiatieven, inclusief aanpassingen als gevolg van wettelijke wijzigingen.

Didier Beauvois, Head of BNP Paribas Fortis Corporate Banking: “Met de verlenging van deze leerstoel blijven we ons inzetten voor relevant onderzoek dat direct toepasbaar is binnen de maritieme sector. In een tijd van snelle veranderingen en uitdagingen, zoals digitalisering en duurzaamheid, is het cruciaal om academici, de industrie, en onze partners samen te brengen. Door deze samenwerking te versterken, stimuleren we innovatie en dragen we bij aan een veerkrachtiger en duurzamer maritiem ecosysteem.”

Prof. dr. Christa Sys, Universiteit Antwerpen: “Ik ben verheugd dat de leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens met twee jaar wordt verlengd. Deze verlenging stelt ons in staat om verder te werken aan de creatie van een duurzaam maritiem ecosysteem en om bedrijven bewust te maken van de toekomstige uitdagingen. Dankzij de samenwerking tussen de universiteit en BNP Paribas Fortis wordt er internationaal gerenommeerde academische kennis ontwikkeld en toegepast en dat draagt zowel bij aan wetenschappelijke vooruitgang als aan maatschappelijke debatten. We blijven ons inzetten voor het behoud van de concurrentiekracht van onze havens, wat essentieel is voor de economische groei en innovatie in de sector.”

Dialoog op gang houden

Koen Ceyssens, Director Corporate Banking BNP Paribas Fortis Corporate Banking: “Met deze leerstoel zorgen we voor een vliegwieleffect. We zijn vertrokken van de identificatie van de verschillende actoren in de ruimste zin. En we zijn geëvolueerd naar een ecosystemisch denken. Dat laat ons toe om fijnmazig pijnpunten te identificeren en met verschillende stakeholders na te denken over optimalisatie. De port co.innovation cafés zijn daar een mooi voorbeeld van. Als je mensen van de beloodsing aan tafel zet met havenconcessiehouders en je laat ze gezamenlijk nadenken over digitalisering, krijg je boeiende inzichten. Dat resulteert dan weer in interacties tussen andere spelers. Daarnaast organiseren we om de 2 jaar het shipping event, waar we grotere thema’s belichten die we via paneldiscussies uitdiepen. Je kan als bank niet dicht bij je klanten staan als je niet dezelfde taal spreekt. De leerstoel zorgt ervoor dat we die taal beter begrijpen.”

Aankomende co.innovation cafés

Het concept van de BNP Paribas Fortis port co.innovation cafés wordt bijzonder gesmaakt oor de deelnemers. We houden de dialoog tijdens drie nieuwe port co.innovation cafés.

14/11/2024          ‘Cargo connect: het hart van het maritieme ecosysteem’

7/5/2025            BNP Paribas Fortis shipping event.
Dit tweejaarlijks event valt samen met het
World Conference on Transport Research Society -SIGA2 event, waarop internationale academici naar Antwerpen komen.

In dit ecosysteem blijft er ruimte voor verdere innovatie alsook voor talent. In het kader van de leerstoel vindt BNP Paribas Fortis het belangrijk dat de volgende generatie studenten hiervoor  klaar gestoomd worden. BNP Paribas Fortis werkt mee aan gastlezingen, thesisonderwerpen, de internationale sustainability week, talent forum, …

*SIG-A2 is dedicated to create a network of people involved in maritime and port activities, including academic and industry researchers, policy makers and operators

Meer weten?

Contact

Prof. dr. Christa Sys, houder Leerstoel BNP Paribas Fortis Transport, Logistiek en Havens, christa.sys@uantwerpen.be, 0032 474 27 08 65.

Koen Ceyssens, Director Corporate Banking BNP Paribas Fortis, koen.ceyssens@bnpparibasfortis.com