BNP Paribas Fortis Technology Innovatie
02.05.2019

De bouwwerf van BNP Paribas Fortis aan de Warandeberg opent de deuren tijdens de Open Wervendag

BNP Paribas Fortis neemt deel aan de ‘Open Wervendag’ van zondag 19 mei.

Het grote publiek kan die dag een blik werpen achter de schermen van de bouwwerf aan de Warandeberg. Wie regelmatig langs de ranke witte kolommen van de toekomstige maatschappelijke zetel van de bank komt, heeft zich wellicht al afgevraagd hoe het gebouw in opbouw er vanbinnen uitziet.

Ter gelegenheid van de ‘Open Wervendag’ op 19 mei tussen 10:00 en 17:00 uur stellen BNP Paribas Fortis en ondernemersbedrijf Eiffage de werf aan de Warandeberg open voor het publiek. Een unieke kans.: bezoekers krijgen onder meer een deel van het gigantische waterbekken te zien dat de temperatuur in het gebouw zal regelen, het atrium dat de medewerkers naar de verschillende zones van het gebouw leidt, en hoe de nieuwe Warandeberg verbonden wordt met de stad Brussel.

Wat brengt 2019 op de bouwwerf Warandeberg?

Anderhalf jaar na de start van de werkzaamheden rijzen 300 kolommen uit de grond. Zij zullen het uitzicht van de nieuwe zetel van de bank in Brussel bepalen.

Tot nu toe liepen de werkzaamheden voor de afbraak en heropbouw van het Warandeberggebouw geen vertraging op. De ingebruikname van het moderne en duurzame pand, dat op termijn meer dan 4.500 werkplekken zal herbergen, is dus nog altijd eind juni 2021 gepland.

De ruwbouw van de vijf ondergrondse verdiepingen is ondertussen klaar. Daarin komt onder meer een industriële keuken, die de verschillende restauratieruimten op de hogere verdiepingen – elk met een eigen sfeer, stijl en culinaire koers – zal bedienen.

Maar er is meer. Onder de grond komt er een parking met 228 plaatsen voor auto’s en motoren, en een voor 330 fietsen. Daarnaast ook technische ruimtes; een los- en laadzone ('loading bay') voor de logistiek van het gebouw; de (niet-zichtbare) metrolijn; zones voor ‘dode’ archieven en, last but not least, een Seasonal Thermal Energy Storage (STES), een enorm waterreservoir van 14.000 m³ dat het gebouw volgens het principe van de geothermie zal verwarmen en afkoelen.

Het uitwendige geraamte krijgt vorm

Sinds eind augustus werken verschillende ploegen aan de hogere verdiepingen: de ruwbouw van de bovenstructuur en het exoskelet van het gebouw.

Als je tegenwoordig langs de Warandewerf loopt, zie je inderdaad de kolommen in architectonisch beton geleidelijk oprijzen. Voorlopig tot 4 elementen hoog, in totaal worden het er 9. In totaal komen er zowat 1.250 zo’n elementen. Ze zullen een architecturaal geheel van 300 kolommen vormen en zo de aanblik van het gebouw bepalen. Tegen eind december staan ze er.

Handelszaken, een brasserie, een auditorium en patio’s

Binnenkort verschijnen er arcadebogen aan de kant van de Ravensteinstraat. Die zullen een zuilengang omlijsten voor de geplande handelszaken aan de voorkant van het gebouw.

Naast handelsruimten aan de voorgevel, die BNP Paribas Fortis zal verhuren, krijgt het Warandeberggebouw trouwens ook een brasserie, die de bank eveneens zal verhuren, en een auditorium, dat niet uitsluitend voor de bank voorbehouden is.

De directie kiest duidelijk voor een gebouw dat openstaat voor de buitenwereld en interageert met zijn directe omgeving. Het grote publiek zal dan ook tijdens de kantooruren vrij kunnen rondwandelen op de groene patio’s die nu al in het binnenste van de constructie te zien zijn. Ze zullen toegankelijk zijn langs vier grote ingangen die er nu al zijn.

Volgens diezelfde logica komt er in de Baron Hortastraat een publieke lift voor minder mobiele mensen.

Tot 1.000 bouwvakkers op de bouwplaats

Dit jaar volgen ook nog de plaatsing van de eerste ramen aan de kant van Bozar, vanaf juni, en een aantal dichtheidstesten, van mei tot oktober.

Hoewel de bouw van de bovenverdiepingen al aan de gang is, komt de afwerking er pas in 2020. Tot dan zullen soms wel duizend bouwvakkers op de werf bezig zijn, tegenover honderd à tweehonderd nu. De bouwplaats verandert dus in een echte bijenkorf, tot de ingebruikname, waar de bank met ongeduld naar uitkijkt.