BNP Paribas Fortis Economie
06.09.2024

BNP Paribas Fortis blijft zijn rol spelen als motor van de economie in een volatiele omgeving

BNP Paribas Fortis bereikte goede geconsolideerde resultaten in de eerste helft van 2024 met een nettowinst toewijsbaar aan de aandeelhouders van 1.354 miljoen euro. In vergelijking met het eerste semester van 2023 dat profiteerde van verschillende positieve elementen (o.a. hogere prijzen van tweedehandswagens, sterkere vraag naar markactiviteiten voor klanten in Turkije), daalde het nettobankresultaat met -3,6%* (tot 5.204 miljoen euro), en de nettowinst toewijsbaar aan aandeelhouders met -10,9%*. Met een common equity tier 1-ratio van 15,7% en een liquidity coverage ratio van 134% behoudt BNP Paribas Fortis een solide financiële structuur.

In de eerste helft van 2024 bleven we volledig focussen op onze op groei, toegankelijkheid en duurzaamheid gerichte aanpak. De uitstaande bedragen in zowel onze particuliere als corporate klantensegmenten namen toe. Tegelijk bleven we ons distributienetwerk en digitale dienstenaanbod verder versterken. Na de succesvolle integratie van bpost bank begonnen 600.000 voormalige klanten van bpost bank onze producten en diensten volop te gebruiken.

We stonden onze klanten bij in een volatiel klimaat met aanhoudende geopolitieke instabiliteit. De economische groei trok licht aan, maar de inflatie in België ligt hoger dan het Europese gemiddelde en de Europese en de Belgische industrie staan voor heel wat uitdagingen. Ondanks de inflatie konden we de kostenstijgingen beperken.

Exclusief de impact van 6,9 miljard euro van de Belgische Staatsbon zijn de deposito's op spaar-, zicht- en termijnrekeningen in België met 1,1% gestegen tegenover 1H 2023. Daaruit blijkt onze capaciteit om spaargeld aan te trekken en om te zetten in onder meer leningen die de Belgische economie van zuurstof voorzien.

We bleven de plannen en projecten van onze particuliere en bedrijfsklanten financieren. De uitstaande kredieten aan klanten in België stegen met 2,9% tot 161,8 miljard euro tegenover 1H 2023, terwijl het bbp over dezelfde periode een reële groei van 1,1% kende. In een zeer competitieve context verstrekten we 16,3 miljard euro aan nieuwe leningen aan alle sectoren van de economie.

Michael Anseeuw - Chief Executive Officer:

Eerst en vooral wil ik onze medewerkers bedanken voor hun toewijding aan onze klanten en aan de bank, en onze klanten voor hun vertrouwen in onze dienstverlening.
In België stegen onze leningen aan bedrijven met 3,6%. De productie van hypothecaire leningen wordt gekenmerkt door een grotere vraag naar leningen met langere looptijden. We behouden onze positie als Belgische marktleider: BNP Paribas Fortis is goed voor ruim 1 op 5 nieuwe hypothecaire leningen. Onze ESG-gerelateerde leningen, zoals bedrijfsleningen gekoppeld aan scores op basis van milieu-, sociale en bestuurscriteria, en hypothecaire en renovatieleningen met energie-efficiënte doeleinden, blijven veel sneller groeien dan onze globale kredietenportefeuille.
Zes maanden na de integratie van bpost bank en de lancering van onze nieuwe servicepacks, hebben bijna 4 miljoen retailklanten hun weg gevonden in ons vernieuwde aanbod. Voormalige bpost bank-klanten die al digitaal actief waren, maken vaker dan voor de integratie gebruik van onze diensten via de app en het web. Bijna de helft van onze actieve app-users gebruikt de app minstens één keer per dag. In totaal gebruiken de klanten onze Easy Banking-app tot 100 miljoen keer per maand.
We registreerden meer dan 800.000 bankcontacten – zowel voor advies als voor dienstverlening – via het bpost-netwerk en 1,8 miljoen via de kantoren van BNP Paribas Fortis. Slechts een klein aantal klanten veranderde na de lancering op 1 januari van aanvankelijk gekozen servicepack. Van de klanten die hadden geopteerd voor het Easy Go-pakket met dienstverlening in het postkantoor bijvoorbeeld, bleef 98% bij hun keuze.
In Private Banking blijven we marktleider te midden van hevige concurrentie en consolidatie. Onze one-stop-shopaanpak combineert digitale tools met de expertise van ons relatiebeheerdersteam. De voorbije vijf jaar hebben we 122 miljoen euro geïnvesteerd om de uitrol van innovatieve en efficiënte oplossingen voor dat klantensegment te versnellen.
Zowel op commercieel als op financieel vlak hebben we sterke prestaties neergezet in een volatiel en competitief klimaat. Dat zorgde voor een grotere klanttevredenheid in alle klantensegmenten.

U vindt het volledige persbericht en de slides in de bijlage.

Linked Files